Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.

Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.

Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.

W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]

Przejdź do treści
PL | EN
Facebook Twitter Youtube

Strategiczne znaczenie żeglugi na Odrze. Cykl "Polityka Unii Europejskiej a sprawy polskie"

Data publikacji: 15.07.2024

Adobe Stock

Czy żegluga śródlądowa może stać się kluczem do rozwoju gospodarczego Polski? W najnowszej publikacji „Żegluga na Odrze” Jacek Trych, ekspert Centrum Myśli Gospodarczej, analizuje historyczne i współczesne wyzwania oraz perspektywy żeglugi śródlądowej w Polsce. Autor wskazuje, jak Odra, jedna z najważniejszych polskich rzek, może odzyskać swoje strategiczne znaczenie i jakie korzyści gospodarcze przyniesie to naszemu krajowi. Więcej na ten temat w kolejnym tekście z cyklu „Polityka Unii Europejskiej a sprawy polskie".

PRZECZYTAJ TEKST - LINK

Żegluga śródlądowa od wieków stanowiła kluczowy element rozwoju państw, łącząc korzyści ekonomiczne z ekologicznymi. Polska, posiadająca jedną z najdłuższych sieci dróg wodnych w Europie, wykorzystuje zaledwie niecałe 6% tych połączeń do obsługi największych statków. Historyczne wydarzenia, takie jak utrata niepodległości, obie wojny światowe oraz transformacja ustrojowa w 1989 roku, znacząco spowolniły rozwój polskiego transportu rzecznego.

Odra, druga co do długości rzeka w Polsce, mimo trudności związanych z infrastrukturą, posiada odcinki dostosowane do najnowszych wymogów żeglugi. Pomimo protestów ze strony Niemiec i części polskich polityków oraz organizacji pozarządowych, przywrócenie pełnej żeglowności Odrzańskiej Drogi Wodnej (ODW) może wspomóc rozwój gospodarczy nie tylko regionów nadodrzańskich, ale i całego kraju.

Dlaczego żegluga na Odrze jest ważna?

Odra jest jednym z nielicznych polskich szlaków wodnych, które mogą być dostosowane do międzynarodowych standardów żeglowności. Historycznie, rzeka ta odgrywała kluczową rolę w transporcie towarów, a współczesne inwestycje w jej infrastrukturę mogą znacznie zwiększyć jej potencjał transportowy. Dzięki umowom międzynarodowym i unijnym dofinansowaniom, prace nad poprawą warunków żeglugi na Odrze są już w toku.

Perspektywy i wyzwania

Aktualnie, zaledwie 206 km z 3562 km polskich dróg wodnych spełnia międzynarodowe standardy. Aby w pełni wykorzystać potencjał Odry, konieczne są dalsze inwestycje, obejmujące budowę stopni wodnych oraz kanałów łączących Odrę z Wisłą i Dunajem. Koszt tych działań jest znaczny, ale korzyści, jakie mogą przynieść, są równie imponujące – zwiększone przychody, nowe miejsca pracy oraz rozwój regionalny.

Konflikty i sprzeczności

Inwestycje w żeglugę śródlądową na Odrze spotykają się z oporem, głównie ze strony niemieckich polityków i organizacji, które obawiają się konkurencji oraz negatywnego wpływu na środowisko. Niemniej, w samej Polsce również pojawiają się głosy sprzeciwu, często motywowane politycznie. Pomimo tych wyzwań, przywrócenie pełnej żeglowności Odry jest strategicznym krokiem, który może przynieść Polsce liczne korzyści gospodarcze.

Wspieram

Ograniczenie wolności pod pozorem walki z dyskryminacją. Katarzyna Kotula prezentuje priorytety polskiej prezydencji

• Minister ds. Równości Katarzyna Kotula przedstawiła przed unijną Komisją Praw Kobiet i Równouprawnienia (FEMM) priorytety polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w zakresie „praw kobiet” i „równości płci”.

Czytaj Więcej

„Współpraca konserwatystów i skrajnej prawicy zagrożeniem dla konkurencyjności w UE” - debata w Parlamencie Europejskim

W Parlamencie Europejskim miała miejsce debata, którą zatytułowano „Współpraca konserwatystów i skrajnej prawicy zagrożeniem dla konkurencyjności w UE”.

Czytaj Więcej

Czy Unia zobowiąże państwa do uznawania rodzicielstwa osób tej samej płci? Debata w PE

• Podczas sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w dn. 13 lutego miała miejsce debata poświęcona transgranicznemu uznawaniu aktów stanu cywilnego na terytorium Unii Europejskiej.

Czytaj Więcej

Unijny Kompas Konkurencyjności. Jak wiele trzeba zmienić, żeby wszystko zostało po staremu?

• Komisja Europejska przedstawiła „Kompas konkurencyjności dla UE”.

• Dokument ten zawiera strategiczne ramy działań Komisji przewidziane na trwającą kadencję i przedstawiany jest jako swoista nowa doktryna gospodarcza UE. 

• Kompas zakłada m.in. tworzenie planów dla przedsiębiorstw, mających zwiększyć ich innowacyjność czy przyjęcie aktu przyśpieszającego odejście od gospodarki opartej na węglu.

Czytaj Więcej