Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]
Data publikacji: 15.07.2024
Czy żegluga śródlądowa może stać się kluczem do rozwoju gospodarczego Polski? W najnowszej publikacji „Żegluga na Odrze” Jacek Trych, ekspert Centrum Myśli Gospodarczej, analizuje historyczne i współczesne wyzwania oraz perspektywy żeglugi śródlądowej w Polsce. Autor wskazuje, jak Odra, jedna z najważniejszych polskich rzek, może odzyskać swoje strategiczne znaczenie i jakie korzyści gospodarcze przyniesie to naszemu krajowi. Więcej na ten temat w kolejnym tekście z cyklu „Polityka Unii Europejskiej a sprawy polskie".
Żegluga śródlądowa od wieków stanowiła kluczowy element rozwoju państw, łącząc korzyści ekonomiczne z ekologicznymi. Polska, posiadająca jedną z najdłuższych sieci dróg wodnych w Europie, wykorzystuje zaledwie niecałe 6% tych połączeń do obsługi największych statków. Historyczne wydarzenia, takie jak utrata niepodległości, obie wojny światowe oraz transformacja ustrojowa w 1989 roku, znacząco spowolniły rozwój polskiego transportu rzecznego.
Odra, druga co do długości rzeka w Polsce, mimo trudności związanych z infrastrukturą, posiada odcinki dostosowane do najnowszych wymogów żeglugi. Pomimo protestów ze strony Niemiec i części polskich polityków oraz organizacji pozarządowych, przywrócenie pełnej żeglowności Odrzańskiej Drogi Wodnej (ODW) może wspomóc rozwój gospodarczy nie tylko regionów nadodrzańskich, ale i całego kraju.
Dlaczego żegluga na Odrze jest ważna?
Odra jest jednym z nielicznych polskich szlaków wodnych, które mogą być dostosowane do międzynarodowych standardów żeglowności. Historycznie, rzeka ta odgrywała kluczową rolę w transporcie towarów, a współczesne inwestycje w jej infrastrukturę mogą znacznie zwiększyć jej potencjał transportowy. Dzięki umowom międzynarodowym i unijnym dofinansowaniom, prace nad poprawą warunków żeglugi na Odrze są już w toku.
Perspektywy i wyzwania
Aktualnie, zaledwie 206 km z 3562 km polskich dróg wodnych spełnia międzynarodowe standardy. Aby w pełni wykorzystać potencjał Odry, konieczne są dalsze inwestycje, obejmujące budowę stopni wodnych oraz kanałów łączących Odrę z Wisłą i Dunajem. Koszt tych działań jest znaczny, ale korzyści, jakie mogą przynieść, są równie imponujące – zwiększone przychody, nowe miejsca pracy oraz rozwój regionalny.
Konflikty i sprzeczności
Inwestycje w żeglugę śródlądową na Odrze spotykają się z oporem, głównie ze strony niemieckich polityków i organizacji, które obawiają się konkurencji oraz negatywnego wpływu na środowisko. Niemniej, w samej Polsce również pojawiają się głosy sprzeciwu, często motywowane politycznie. Pomimo tych wyzwań, przywrócenie pełnej żeglowności Odry jest strategicznym krokiem, który może przynieść Polsce liczne korzyści gospodarcze.
• Minister ds. Równości Katarzyna Kotula przedstawiła przed unijną Komisją Praw Kobiet i Równouprawnienia (FEMM) priorytety polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w zakresie „praw kobiet” i „równości płci”.
• W Parlamencie Europejskim miała miejsce debata, którą zatytułowano „Współpraca konserwatystów i skrajnej prawicy zagrożeniem dla konkurencyjności w UE”.
• Podczas sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w dn. 13 lutego miała miejsce debata poświęcona transgranicznemu uznawaniu aktów stanu cywilnego na terytorium Unii Europejskiej.
• Komisja Europejska przedstawiła „Kompas konkurencyjności dla UE”.
• Dokument ten zawiera strategiczne ramy działań Komisji przewidziane na trwającą kadencję i przedstawiany jest jako swoista nowa doktryna gospodarcza UE.
• Kompas zakłada m.in. tworzenie planów dla przedsiębiorstw, mających zwiększyć ich innowacyjność czy przyjęcie aktu przyśpieszającego odejście od gospodarki opartej na węglu.